Cum poate fi obținută certificarea ISO 9001:2015?
Pentru funcționarea la cel mai înalt nivel și oferirea unor produse și servicii de calitate clienților, din ce în ce mai multe firme țintesc spre obținerea de certificări ISO. Certificatul ISO 9001:2015 este cel mai căutat dintre toate, întrucât reprezintă standardul internațional de management al calității.
Standardul ISO 9001:2015 este recunoscut la nivel global și oferă un cadru structurat pentru gestionarea calității, asigurându-se că organizațiile își pot îmbunătăți continuu operațiunile și satisface clienții. Certificarea se concentrează pe mai multe aspecte cheie ale afacerii, incluzând satisfacția clientului, procesul de producție, managementul resurselor, planificarea și măsurarea performanței.
ISO 9001:2015 – ce înseamnă?
ISO 9001:2015 este cea mai populară certificare ISO, adoptată de peste 1.000.000 de companii din aproape 100 de țări. Certificarea ISO 9001:2015 reprezintă, pe scurt, un standard global de management al calității. Prima formă a acestei standardizări a fost publicată în anul 1987 de către ISO (Organizația Internațională pentru Standardizare sau International Organization for Standardization, în engleză), o organizație înființată în Elveția în anul 1947, din care fac parte peste 160 de țări.
ISO 9001:2015 este cea mai recentă implementare a acestei certificări ISO. Această versiune revizuită a fost aprobată pe 23 septembrie 2015, în urma modificărilor aduse de către un comitet tehnic al ISO, pentru ca noua variantă să răspundă cerințelor de management al calității pentru următorii ani.
ISO 9001:2015 are ca scop dezvoltarea unor standarde internaționale comune de calitate, care pot fi aplicate în orice domeniu. Astfel, un certificat ISO 9001:2015 poate fi integrat în orice organizație, indiferent de mărimea să ori de domeniul în care activează.
Certificarea ISO 9001:2015 ajută companiile axate pe producție sau pe servicii să atingă anumite standarde de calitate recunoscute și apreciate în întreaga lume. Procesul de integrare a cerințelor prevăzute de către acest sistem de management al calității vor fi benefice nu doar pentru buna funcționare a afacerii, ci și pentru economisirea resurselor și îmbunătățirea imaginii generale a organizației.
Cum funcționează certificarea ISO 9001:2015?
Un certificat ISO 9001:2015 poate aduce nenumărate avantaje oricărei organizații, indiferent de domeniul de activitate sau de mărime. Standardul ISO 9001:2015 este cea mai populară standardizare ISO 9000 și singurul din serie în care se poate certifica o organizație. Acesta este utilizat de către companii pentru a-și îmbunătăți procesele interne, dar și pentru a demonstra abilitatea lor în a oferi servicii și produse de calitate superioară.
Dacă urmăriți obținerea unui certificat ISO 9001:2015, este important să știți cum funcționează. După cum am menționat mai sus, standardul poate fi aplicat cu succes în orice companie, indiferent de mărimea sa sau de domeniul în care activează. Certificarea ISO 9001:2015 asistă companiile în demersurile pentru organizarea proceselor interne, mărirea eficienței și îmbunătățirea constantă a activității desfășurate.
Standardul ISO 9001:2015 propune un plan orientat pe procese, prin care compania documentează și face o revizuire a structurii, responsabilităților și proceselor de care este nevoie în vederea atingerii unui sistem de management eficient. Certificarea cuprinde informații despre:
- cerințele necesare pentru sistemul de management al calității, care includ și informații legate de documentarea, planificarea și felul în care interacționează procesele;
- responsabilitățile managementului;
- managementul resurselor, care include resursele umane, dar și mediul de lucru din cadrul unei organizații;
- realizarea unui produs, demers care include toate etapele de la design până la produsul finit;
- analiza, măsurarea și îmbunătățirea constantă a sistemului de management al calității, prin audituri interne și adoptarea unor acțiuni de corectare și prevenire.
Ce beneficii aduce un certificat ISO 9001:2015?
Mii de companii din toate domeniile de activitate s-au certificat ISO 9001:2015 până în prezent – dar are compania dvs. nevoie de așa ceva? Am adunat aici o lista cu câteva dintre beneficiile pe care poate să le aducă standardul de calitate.
În primul rând, certificarea ISO 9001:2015 ghidează companiile spre atingerea unei calități constante a produselor și serviciilor puse la dispoziția clienților. Aceștia sunt pași indispensabili în dezvoltarea afacerii dvs., care aduc după sine angajați și clienți mulțumiți. Prin aplicarea cerințelor standardului, orice companie își va organiza sistemul de management al calității și își va putea îmbunătăți în mod constant serviciile.
Un sistem de management al calității bine pus la punct înseamnă inclusiv un avantaj financiar, deoarece ajută organizațiile să facă economie de bunuri și resurse și să facă investiții inteligente.
Dacă vă interesează să obțineți certificarea ISO 9001:2015, trebuie în primul rând să dezvoltați un sistem de management al calității. Cum faceți acest lucru? Puteți folosi una dintre următoarele abordări – efectuarea unei analize a lipsurilor sau urmarea unui plan de dezvoltare pentru sistemul de management al calității.
Dacă alegeți prima varianta, adică analiză lipsurilor, ar trebui să identificați rapid soluțiile pentru acțiunile ce trebuie luate în vederea alinierii afacerii dvs. la standardul ISO 9001:2015. Această analiză va scoate la suprafață toate lipsurile din procesele firmei, care împiedică alinierea la standardul ISO.
Odată cu identificarea lipsurilor se poate demara procesul de corectare. În urma acestuia, organizația se va conforma standardului internațional de calitate și își va spori considerabil calitatea produselor și serviciilor oferite. Din analiza lipsurilor ar trebui să reiasă și timpul, și investițiile necesare pentru obținerea certificării ISO 9001:2015.
Companiile care pornesc demersul de certificare ISO de la zero au nevoie de un plan de dezvoltare a sistemului de management al calității ce cuprinde o analiză clară a proceselor ce vor duce la obținerea certificării.
Odată cu implementarea sistemului, este nevoie de organizarea unui audit intern, care va confirma alinierea sistemului cu cerințele ISO 9001:2015. Din punctul acela pot fi pornite demersurile pentru obținerea certificării ISO, care va implica verificarea eficienței sistemului de management al calității dezvoltat de către organizație. În vederea obținerii unui certificat ISO 9001:2015, firma trebuie să demonstreze că:
- urmează cerințele standardului ISO 9001:2015;
- se conformează propriilor indicații;
- urmează cerințele clienților, precum și cele legale și normative;
- păstrează documentația.
Certificarea ISO 9001:2015, obligativitate pentru companii?
Certificarea ISO 9001:2015 nu este obligatorie pentru companii, dar dacă își doresc un management al calității eficient, care se concentrează pe îndeplinirea consecventă a cerințelor clienților și a altor părți interesate, acestea îl pot implementa.
Deși adoptarea acestui standard este voluntară, în anumite sectoare sau pentru anumite contracte guvernamentale sau internaționale certificarea ISO 9001:2015 poate fi solicitată sau poate reprezenta un avantaj competitiv important.
Cum se obține certificarea ISO 9001:2015?
Obținerea certificării ISO 9001:2015 implică, în primul rând, o bună cunoaștere a cerințelor acesteia, precum și a obiectivelor organizației și a beneficiilor ce vor rezulta din urma obținerii standardului de calitate.
Este bine de știut faptul că cerințele pe care le impune standardul trebuie integrate în absolut fiecare departament al organizației. Din acest motiv, fiecare departament trebuie să știe care sunt atribuțiile sale și care sunt așteptările din partea sa.
Obținerea unui certificat ISO 9001:2015 impune existența unui sistem de management al calității foarte bine pus la punct și atent documentat. Documentația respectivă va defini:
- structura companiei;
- persoanele responsabile cu înregistrarea informațiilor, precum și ce informații vor fi înregistrate;
- responsabilitățile tuturor angajaților;
- comunicarea dintre departamentele din cadrul companiei;
- acțiunile necesare pentru obținerea certificării ISO;
- păstrarea continuității în obținerea și menținerea standardului de calitate chiar și după schimbarea personalului.
Toate departamentele unei companii vor trebui să demareze acțiuni în vederea definirii sistemului de management al calității. Organizația va trebui să:
- stabilească cine sunt clienții săi pentru fiecare departament în parte;
- documenteze activitățile desfășurate de fiecare departament;
- facă o revizie a standardului ISO 9001:2015 pentru a verifica faptul că cerințele impuse de acesta au fost îndeplinite;
- identifice orice zonă în care există probleme și să demareze acțiuni de corectare.
Obținerea unui certificat ISO 9001:2015 reprezintă un efort colectiv, motiv pentru care întreaga echipă din cadrul unei companii trebuie să fie la curent cu procesele necesare îndeplinirii scopului. Mai mult, trebuie să înțeleagă importanța păstrării documentației, precum și a folosirii documentației corecte. Organizația trebuie să asigure întotdeauna existența versiunilor noi pentru obținerea și menținerea standardului de calitate.
La fel că în oricare alte demersuri ale unei companii, în timpul implementării proceselor în vederea certificării ISO pot să apară o multitudine de erori. Acestea trebuie identificate și corectate din timp. În plus, ar fi ideală o identificare a ariilor ce pot genera potențiale probleme și o planificare a unui sistem care poate preveni sau minimiza impactul negativ al acestora, înainte ca ele să se întâmple.
Personalul din cadrul unei organizații ce dorește să se certifice ISO trebuie să fie pregătit corespunzător pentru a opera la un nivel optim. Compania poate să implementeze cursuri speciale de training, pentru ca angajații să poată ajuta la atingerea scopului final.
Un alt lucru pe care trebuie să-l facă o companie este organizarea de audituri interne, regulate. Scopul acestora este de a verifica buna implementare a procedurilor pentru un sistem eficient de management al calității, precum și de a identifica și corecta eventualele erori și arii problematice.
Domenii de activitate ce au de câștigat odată cu implementarea ISO 9001:2015
În esență, aproape orice sector poate beneficia de pe urma implementării ISO 9001:2015, câtă vreme este interesat de îmbunătățirea proceselor, creșterea satisfacției clienților și eficientizarea operațiunilor poate avea de câștigat din implementarea acestui standard. Totuși, impactul acestuia este notabil în următoarele domenii:
- Producție – companiile pot beneficia enorm de pe urma standardizării proceselor și reducerii defectelor, ceea ce conduce la îmbunătățirea calității produselor și la eficiența operațională;
- Servicii IT și software – ISO 9001:2015 poate ajuta companiile la creionarea unei abordări mult îmbunătățite în gestionarea proiectelor și a serviciilor;
- Sănătate și farmaceutic – pentru aceste organizații, calitatea și conformitatea sunt vitale. ISO 9001:2015 contribuie la îmbunătățirea calității serviciilor oferite și a produselor, cruciale pentru pacienți;
- Construcții – standardul contribuie la îmbunătățirea managementului proiectelor și la reducerea erorilor și a întârzierilor de proiecte;
- Educație – instituțiile de învățământ pot folosi ISO 9001:2015 pentru a-și îmbunătăți procesele educaționale și administrative, asigurându-se că îndeplinesc nevoile elevilor, studenților și ale altor părți interesate;
- Industria alimentară – În acest sector, implementarea ISO 9001:2015 va spori calitatea produselor oferite, deci și satisfacția clienților;
Industria auto – în industria auto, precizia și fiabilitatea sunt caracteristici esențiale; standardele ISO constituie o bună modalitate pentru companii de a-și îmbunătăți calitatea și eficiența proceselor de producție; - Transport și logistică – fără doar și poate, optimizarea proceselor și creșterea eficienței operaționale sunt esențiale, iar ISO 9001:2015 poate contribui la atingerea acestor obiective;
- Energie și utilități – îmbunătățirea eficienței, reducerea risipei și asigurarea unei calități constante sunt aspecte cheie unde ISO 9001:2015 va aduce îmbunătățiri semnificative;
- Retail – retailerii se pot folosi de standardul ISO 9001:2015 pentru a îmbunătăți experiența de cumpărare a clientului, pentru un mai bun management al stocurilor și bunul mers al lanțului de aprovizionare.
În funcție de ce criterii se stabilește costul unei astfel de certificări ISO?
Când discutăm de certificare ISO 9001:2015 preț, costul trebuie raportat la beneficiile pe care standardul le va aduce companiei; altfel spus, certificatul ISO 9001:2015 reprezintă, mai degrabă, o investiție pe termen lung!
Principalele criterii care influențează costul certificării sunt:
- Dimensiunea și complexitatea organizației – dacă o companie are multe departamente, procese și locații, costul de certificare ISO va fi mai mare, comparativ cu o întreprindere mică sau mijlocie;
- Domeniul de activitate – Industrii cu cerințe specifice sau reglementări riguroase de management al calității (cum este cazul industriei farmaceutice sau aerospațiale) au nevoie de un audit mai detaliat, ceea ce implică niște costuri mai mari;
- Numărul de locații – dacă o companie operează în mai multe locații, fiecare dintre acestea au nevoie de propriul audit; de aici, și costurile totale mai ridicate;
- Starea actuală a sistemelor de management al calității – atunci când companie are deja sisteme și procese care se aliniază, în mare măsură, la cerințele ISO 9001:2015, costurile de pregătire și implementare vor fi mai scăzute;
- Durata și complexitatea auditurilor – acestea pot varia din punct de vedere al complexității; mai multe zile de audit implică, de obicei, costuri mai mari;
- Organismul de certificare – tarifele și pachetele oferite variază de la un organism de certificare la altul; de aceea, înainte de a alege o entitate acreditată este important ca managementul să facă o cercetare și să ceară cotații de preț de la mai mulți furnizori;
- Costurile pentru menținerea certificării – odată obținută, procesul nu se termină aici – certificarea ISO trebuie menținută; ca acest lucru să fie posibil sunt necesare audituri periodice și ajustări ale sistemelor de management.