Ce este un certificat ISO 9001 și cum poate fi obținut
Pentru funcționarea la cel mai înalt nivel și oferirea unor produse și servicii de calitate clienților, din ce în ce mai multe firme țintesc spre obținerea de certificări ISO. Certificatul ISO 9001 este cel mai căutat dintre toate, întrucât reprezintă standardul internațional de management al calității.
Ce este un certificat ISO 9001?
ISO 9001 este cea mai populară certificare ISO, adoptată de peste 1.000.000 de companii din aproape 100 de țări. Certificarea ISO 9001 reprezintă, pe scurt, un standard global de management al calității. Prima formă a acestei standardizări a fost publicată în anul 1987 de către ISO (Organizația Internațională pentru Standardizare sau International Organization for Standardization, în engleză), o organizație înființată în Elveția în anul 1947, din care fac parte peste 160 de țări.
ISO 9001:2015 este cea mai recentă implementare a acestei certificări ISO. Această versiune revizuită a fost aprobată pe 23 septembrie 2015, în urma modificărilor aduse de către un comitet tehnic al ISO, pentru ca noua variantă să răspundă cerințelor de management al calității pentru următorii ani.
ISO 9001 are ca scop dezvoltarea unor standarde internaționale comune de calitate, care pot fi aplicate în orice domeniu. Astfel, un certificat ISO 9001 poate fi integrat în orice organizație, indiferent de mărimea să ori de domeniul în care activează.
Certificarea ISO 9001 ajută companiile axate pe producție sau pe servicii să atingă anumite standarde de calitate recunoscute și apreciate în întreaga lume. Procesul de integrare a cerințelor prevăzute de către acest sistem de management al calității vor fi benefice nu doar pentru buna funcționare a afacerii, ci și pentru economisirea resurselor și îmbunătățirea imaginii generale a organizației.
Cum funcționează certificarea ISO 9001?
Un certificat ISO 9001 poate aduce nenumărate avantaje oricărei organizații, indiferent de domeniul de activitate sau de mărime. Standardul ISO 9001 este cea mai populară standardizare ISO 9000 și singurul din serie în care se poate certifica o organizație. Acesta este utilizat de către companii pentru a-și îmbunătăți procesele interne, dar și pentru a demonstra abilitatea lor în a oferi servicii și produse de calitate superioară.
Dacă urmăriți obținerea unui certificat ISO 9001, este important să știți cum funcționează. După cum am menționat mai sus, standardul poate fi aplicat cu succes în orice companie, indiferent de mărimea sa sau de domeniul în care activează. Certificarea ISO 9001 asistă companiile în demersurile pentru organizarea proceselor interne, mărirea eficienței și îmbunătățirea constantă a activității desfășurate.
Standardul ISO 9001 propune un plan orientat pe procese, prin care compania documentează și face o revizuire a structurii, responsabilităților și proceselor de care este nevoie în vederea atingerii unui sistem de management eficient. Certificarea cuprinde informații despre:
- cerințele necesare pentru sistemul de management al calității, care includ și informații legate de documentarea, planificarea și felul în care interacționează procesele;
- responsabilitățile managementului;
- managementul resurselor, care include resursele umane, dar și mediul de lucru din cadrul unei organizații;
- realizarea unui produs, demers care include toate etapele de la design până la produsul finit;
- analiza, măsurarea și îmbunătățirea constantă a sistemului de management al calității, prin audituri interne și adoptarea unor acțiuni de corectare și prevenire.
Ce beneficii aduce un certificat ISO 9001?
Mii de companii din toate domeniile de activitate s-au certificat ISO 9001 până în prezent – dar are compania dvs. nevoie de așa ceva? Am adunat aici o lista cu câteva dintre beneficiile pe care poate să le aducă standardul de calitate.
În primul rând, certificarea ISO 9001 ghidează companiile spre atingerea unei calități constante a produselor și serviciilor puse la dispoziția clienților. Aceștia sunt pași indispensabili în dezvoltarea afacerii dvs., care aduc după sine angajați și clienți mulțumiți. Prin aplicarea cerințelor standardului, orice companie își va organiza sistemul de management al calității și își va putea îmbunătăți în mod constant serviciile.
Un sistem de management al calității bine pus la punct înseamnă inclusiv un avantaj financiar, deoarece ajută organizațiile să facă economie de bunuri și resurse și să facă investiții inteligente.
Dacă vă interesează să obțineți certificarea ISO 9001, trebuie în primul rând să dezvoltați un sistem de management al calității. Cum faceți acest lucru? Puteți folosi una dintre următoarele abordări – efectuarea unei analize a lipsurilor sau urmarea unui plan de dezvoltare pentru sistemul de management al calității.
Dacă alegeți prima varianta, adică analiză lipsurilor, ar trebui să identificați rapid soluțiile pentru acțiunile ce trebuie luate în vederea alinierii afacerii dvs. la standardul ISO 9001. Această analiză va scoate la suprafață toate lipsurile din procesele firmei, care împiedică alinierea la standardul ISO.
Odată cu identificarea lipsurilor se poate demara procesul de corectare. În urma acestuia, organizația se va conforma standardului internațional de calitate și își va spori considerabil calitatea produselor și serviciilor oferite. Din analiza lipsurilor ar trebui să reiasă și timpul, și investițiile necesare pentru obținerea certificării ISO 9001.
Companiile care pornesc demersul de certificare ISO de la zero au nevoie de un plan de dezvoltare a sistemului de management al calității ce cuprinde o analiză clară a proceselor ce vor duce la obținerea certificării.
Odată cu implementarea sistemului, este nevoie de organizarea unui audit intern, care va confirma alinierea sistemului cu cerințele ISO 9001. Din punctul acela pot fi pornite demersurile pentru obținerea certificării ISO, care va implica verificarea eficienței sistemului de management al calității dezvoltat de către organizație. În vederea obținerii unui certificat ISO 9001, firma trebuie să demonstreze că:
- urmează cerințele standardului ISO 9001;
- se conformează propriilor indicații;
- urmează cerințele clienților, precum și cele legale și normative;
- păstrează documentația.
Cum se obține certificarea ISO 9001:2015?
Obținerea certificării ISO 9001 implică, în primul rând, o bună cunoaștere a cerințelor acesteia, precum și a obiectivelor organizației și a beneficiilor ce vor rezulta din urma obținerii standardului de calitate.
Este bine de știut faptul că cerințele pe care le impune standardul trebuie integrate în absolut fiecare departament al organizației. Din acest motiv, fiecare departament trebuie să știe care sunt atribuțiile sale și care sunt așteptările din partea sa.
Obținerea unui certificat ISO 9001 impune existența unui sistem de management al calității foarte bine pus la punct și atent documentat. Documentația respectivă va defini:
- structura companiei;
- persoanele responsabile cu înregistrarea informațiilor, precum și ce informații vor fi înregistrate;
- responsabilitățile tuturor angajaților;
- comunicarea dintre departamentele din cadrul companiei;
- acțiunile necesare pentru obținerea certificării ISO;
- păstrarea continuității în obținerea și menținerea standardului de calitate chiar și după schimbarea personalului.
Toate departamentele unei companii vor trebui să demareze acțiuni în vederea definirii sistemului de management al calității. Organizația va trebui să:
- stabilească cine sunt clienții săi pentru fiecare departament în parte;
- documenteze activitățile desfășurate de fiecare departament;
- facă o revizie a standardului ISO 9001 pentru a verifica faptul că cerințele impuse de acesta au fost îndeplinite;
- identifice orice zonă în care există probleme și să demareze acțiuni de corectare.
Obținerea unui certificat ISO 9001 reprezintă un efort colectiv, motiv pentru care întreaga echipă din cadrul unei companii trebuie să fie la curent cu procesele necesare îndeplinirii scopului. Mai mult, trebuie să înțeleagă importanța păstrării documentației, precum și a folosirii documentației corecte. Organizația trebuie să asigure întotdeauna existența versiunilor noi pentru obținerea și menținerea standardului de calitate.
La fel că în oricare alte demersuri ale unei companii, în timpul implementării proceselor în vederea certificării ISO pot să apară o multitudine de erori. Acestea trebuie identificate și corectate din timp. În plus, ar fi ideală o identificare a ariilor ce pot genera potențiale probleme și o planificare a unui sistem care poate preveni sau minimiza impactul negativ al acestora, înainte ca ele să se întâmple.
Personalul din cadrul unei organizații ce dorește să se certifice ISO trebuie să fie pregătit corespunzător pentru a opera la un nivel optim. Compania poate să implementeze cursuri speciale de training, pentru ca angajații să poată ajuta la atingerea scopului final.
Un alt lucru pe care trebuie să-l facă o companie este organizarea de audituri interne, regulate. Scopul acestora este de a verifica buna implementare a procedurilor pentru un sistem eficient de management al calității, precum și de a identifica și corecta eventualele erori și arii problematice.